ben

OMÜ , Bilgisayar Mühendisliği, 13'

5 Mart 2018 Pazartesi

Katmanlı Mimari

  Yazılım da mimari yazılım sistemini oluşturan ana katmanların, bileşenlerin, sunucuların ve çeşitli türlerdeki istemci uygulamaların iletişim biçimini göstermek için yapılan çalışmaların hepsini kapsar.

 Modern dünya da istemciler tarafından o kadar çok istek ve problem var ki yazılım teknolojilerin bunları yerine getirmesi, çözmesi pek de kolay olmuyor. İstenilen her bir fonksiyonellik yazılım projelerine implemente edilmesi anlamına gelir. İstenilen fonksiyonelliklerin çok fazla olduğunu düşünürsek yazılım projeleri de complex bir hale geliyor. İşte bu complex yapıyı yönetmek ve değişimi kolaylaştırmak adına projeler belirli bir standarda ve düzene ihtiyaç duyuyor. Çok katmanlı mimari yaklaşım da bu karmaşık yapıyı sorumluluklara, fonksiyonelliklere, İşlere ve görevlere göre birbirinden ayırarak daha basit ve yönetilebilir uygulamalar yapılmasını sağlar.

 Çok katmanlı mimari ile birlikte projeye ait bir standart oluşturulmaya çalışılır.  Bu şekilde geliştiriciler arasında uyum ve geliştirme kolaylığı sağlar. Kodlarınızı katmanlara ayırmak; yönetimi kolaylaştırır, değişim sürecini hızlandırır, esnek ve özelleştirilebilir bir yapı sağlar, bakım kolaylığı sağlar. Standart olarak katmanlı mimari üç ana katmandan oluşur. Projen yapısına göre bu katman sayısı artar.

 Daha önce  veri tabanı tasarımı yaptığımız veri tabanı projesi için  katmanlı mimaride Asp.net projesi olarak ana iskeletini oluşturalım. Biz kitapevi projesini 4 katmandan oluşturup, her katmanda neler yapabileceğimizi açıklayalım. Öncelikle visual studio üzerinden ana iskeleti oluşturalım.
New  project ile yeni proje açma sayfası açıldıktan sonra, other project type  sekmesinden visual studio solutions ile  boş bir solution oluşturalım.

Oluşan solution’a sağ tıklayarak new projet ile ilk katanımızı oluşturalım

1. Orm layer



Uygulamanın kullandığı nesnelerin (model) sınıflarının tutulduğu yerdir. Genellile BLL ve UI atanları tarafından referans alınırlar. Orm katmanının oluşumu:


Oluşan orm projesi içerisine Model klasörü açıp ,içerisine kullanılacak olan model sınıfları yazılabilir.
2. Data access layer(DAL)




Veritabanının  Entitiyfarmework ile modellendiği yerdir. Projenizin, SQL Server ile haberleşmesi  bu katmandadır. Genellikle BLL katmanı tarafından referans alınır.

Dal  katmanının oluşumu:


Oluşan bu katmana, daha önceki bölümde gösterilen Entity modelleme yöntemlerinden biri kullanılarak sql server ile bağlantı kuracak olan Entity yapısı oluşturulur.



3. Business logic Layer(BLL)



Uygulamanın iş mantığını, UI tarafından talep edilen CRUD işlemlerin ve , sorgulamaların yapıldığı katmandır. UI tarafından referans alınır.


Oluşan katmana controller adında klasör oluşturarak içerisine controller sınıfları oluşturabilirsiniz. Her controller sınıfları içerisine crud işlemi ve diğer sorgulamaları yazabilirsiniz. 


4. User Interface Layer(UI)



Html javascript ve  jquery gibi kodların tutulduğu, kullanıcıya  projenin arayüzünü sunan katmandır. Asp.net projesi yapacağımız için UI katmanını Asp.net olarak oluşturalım:


Boş bir MVC projesi oluşturalım.



Katmanlı yapı iskeletini oluşturduk. Projenin solution kısmının son hali aşağıdaki gibidir


Hiç yorum yok: